Zdrowa dieta – co to właściwie oznacza? Praktyczne wskazówki

Przydatne przy odchudzaniu

Na początku lipca rozpocząłem serię o zmianie trybu życia. Dzisiaj skupimy się na zdrowej diecie. Czym ona jest i jakie zasady powinny nami kierować przy jej układaniu.

Czym właściwie jest zdrowa dieta?

To chyba najbardziej powtarzana fraza w ostatnich latach. W zasadzie to panuje moda na zdrowy tryb życia. W tym akurat nie mam nic złego. Co jednak oznacza ta zdrowa dieta? To jadłospis, który przede wszystkim zapewnia wszelkie potrzebne organizmowi składniki. Co ważne – nie jest to menu głodowe, bardzo nisko kaloryczne. A spotykałem się z takimi pomysłami.

Zdrowa dieta pozwala się nam odchudzić, ale robi to w sposób „spokojny”. Nie zagrażając przy tym naszemu organizmowi. O tym, że nierozważne odchudzanie może poważnie zaszkodzić nie muszę chyba nikogo przekonywać.

Zdrowa dieta – praktyczne wskazówki

Zaczniemy od zwiększenia ilości produktów nieprzetworzonych w naszym menu. Może niekoniecznie idźcie w dietę raw, ale warto rozbudować ich udział w jadłospisie. Zdrowa dieta to zdecydowanie mniej produktów wysoko przetworzonych. O tym czym one są, też tłumaczyć nie trzeba.

Wyrzucamy z jadłospisu fast food, niezdrowe (chociaż smaczne) przekąski i dania „w pięć minut”. Oczywiście nie róbmy z tego też takiej bardzo surowej zasady. Jeśli raz na jakiś czas zdarzy się je zjeść, to nic wielkiego się nie stanie Jedną z podstawowych zasad zdrowej diety – jest świadomość i umiar. W tym co jemy i czego unikamy.

Trwające właśnie lato to doskonały czas na początek zmian. Mamy ogromny dostęp do świeżych warzyw i owoców, bogatych w witaminy. Większość z nich nawet nie trzeba poddawać obróbce termicznej. Niektóre z nich wspomagają odchudzanie:). Sprawdźcie sobie listę letnich warzyw, które w tym brylują.

Cukinia w zdrowej diecie

Kolejną wskazówką dla wszystkich chcących wprowadzić zdrową dietę jest dostosowanie tej ostatniej do trybu życia. Jeśli jesteście osobami aktywnymi fizycznie, to Wasze menu musi to uwzględniać. W tym wypadku pierwszym aspektem jest odpowiednia kaloryczność posiłków. Ale to nie wszystko.

Zdrowy jadłospis oznacza też dostosowanie go do naszego wieku, a także płci. Na przykład osoby starsze, które chcą zmienić dietę, powinny uwzględnić w niej większe ilości wapnia. To pierwiastek o który wieku trzeba zadbać, bo zaczyna go brakować. Kolejna sprawa to nasz stan zdrowia. On również musi być brany pod uwagę w czasie tworzenia jadłospisu. Róbcie regularne badania i modyfikujcie – w razie potrzeby – swoje menu. Tutaj za przykład posłuży żelazo. Jeśli w organizmie pojawią się jego niedobory, to zdrowa dieta oznacza w tym momencie, zwiększenie produktów, które go zawierają.

I na koniec jeszcze jedna ważna zasada i niestety wcale nie taka łatwa do wprowadzenia. Jeśli dieta ma być zdrowa, musicie ograniczyć występowanie w niej zbyt dużych ilości cukru i soli. W tej kwestii przyda się bardzo dokładne czytanie etykiet. Podkreślam słowo uważne, bo oba te składniki lubią się ukrywać. Jak również występować w produktach, których byśmy o to nie podejrzewali. Powodzenia:)).

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.