Chrom – poznaj najważniejsze właściwości

0
98
views
kasza gryczana

Wiązany między innymi z cukrzycą. Ale chrom ma dużo więcej do powiedzenia w naszym organizmie. Chociaż nie istnieje jakaś określona dawka tego pierwiastka w kwestii zapotrzebowania, to warto o niego zadbać.

Chrom a glukoza

Zaczniemy od tej najczęściej wymienianej właściwości. Chrom uczestniczy w przemianach związanych z glukozą. Niedobór tego pierwiastka może utrudnić wykorzystywanej tej ostatniej przez nasz organizm. Chrom w pewnym stopniu powoduje, że zmniejsza się zapotrzebowanie na insulinę. Pierwiastek ten – jak wspomniałem – jest wiązany z walką z cukrzycą typu 2. Warto tutaj jednak podkreślić, że istnieją też krytyczne głosy w związku z takim wykorzystaniem.

Chrom a cholesterol

To umiejętność, która przede wszystkim pozwala zmniejszyć ryzyko wystąpienia zawału serca. Przydatna może być też przy odchudzaniu. W największym skrócie wygląda to tak. Chrom pozwala obniżyć ilość tzw. złego cholesterolu (czyli frakcji lipidowych LDL), na rzecz powiększenia tego dobrego HDL. By w konsekwencji utrzymać równowagę między nimi.

Chroni przed osteoporozą

Tak przynajmniej wskazują niektóre badania. To informacje przede wszystkim dla kobiet po menopauzie. To ich w przypadku ten stan chorobowy związany z ubytkiem masy kostnej i jej osłabieniem spotyka się częściej. Inne czynniki mające wpływ to między innymi genetyka, nieprawidłowa dieta, czy palenie papierosów.

Chrom a odchudzanie

Jedną z częściej wymienianych w tym kontekście właściwości jest ograniczenie apetytu. Natomiast ważne, aby chrom nie byłym jedynym rozwiązaniem. I nie mam na myśli tutaj tylko diety. Ale to na niej w tym momencie się skupimy. Co dodać dodać do jadłospisu, żeby dostarczyć chromu, a przy okazji się odchudzić?

Pierwiastek ten znajdziemy między innymi w chlebie żytnim i kaszy gryczanej. Oba produkty bez większego problemu możemy włączyć do diety. Kasza gryczana dodatkowo dostarcza też magnezu, bardzo istotnego przy odchudzaniu. Duże ilości chromu występują w kakao. Niewielkie w szpinaku, brokułach i orzechach. O tych ostatnio całkiem niedawno pisałem. Możecie więcej przeczytać „Orzechy na diecie – czy korzystać z ich właściwości”.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here