Jajka a odchudzanie

2
317
views

To pierwszy z długiej serii artykułów w których zamierzam opisywać „zwykłe i niezwykłe” produkty, oraz ich wpływ na zrzucanie kilogramów. Na początek – w związku ze świątecznym okresem – jajka kurze.

Powiedzieć, że przez lata wokół tego produktu narosło sporo kontrowersji, to w zasadzie nic nie powiedzieć;). Na pewno zdarzyło się Wam czytać o ich negatywnym wpływie na nasz organizm. Jeśli pojawiały się takie artykuły, czy bardziej ogólne – tezy, to zaraz w kontrze pisano o cudownych właściwościach jajek. Jak jest w rzeczywistości?

Bogactwo składników

Tego jajkom zabrać się nie da. Posiadają w sobie potrzebne organizmowi składniki. Na początek białko. W przypadku jajek mówimy o wszystkich aminokwasach egzogennych (czyli takich, których organizm nie potrafi syntetyzować). Do tego w takich ilościach jak potrzebujemy. W jajku mamy więc tak zwane białko wzorcowe.

Godne uwagi są też witaminy które w nim znajdziecie. To chociażby „A”. Ma ona w organizmie wiele zadań do spełnienia. Nie będziemy się teraz na nich skupiać. Napiszę tylko tyle, że jej niedobór odbije się na Waszej skórze. W jajkach znajdziecie też pewne ilości witamin B. Warto też wspomnieć o składniku tego typu oznaczonego literą D. To witamina, której zwykle brakuje po zimie.

Jajka a odchudzanie

Coraz częściej ostatnio mówi się o dietach opartych o duże ilości produktów zawierających białko. Ich akurat nie polecam, ale składnik ten pomoże Wam te parę nadmiernych kilogramów stracić. Stąd jajka mogą być elementem diety odchudzającej. Wspominałem o witaminach z grupy B. Warto wiedzieć, że ich niedobór może utrudnić zrzucanie wagi. Kolejny plus dodania do jadłospisu jajek.

Zawierają one również lecytynę. Mówi się o niej jako o pogromcy tłuszczu. Bardziej jednak w tym kontekście wymienia się lecytynę sojową.

Czyli wystarczy jeść dużo jajek i efekt gotowy? W żadnym wypadku. Przestrzegam przez wybieraniem diet jajecznych. Po pierwsze są one zwykle bardzo rygorystyczne. To nie spodoba się Waszym organizmom. Po drugie to diety restrykcyjne. Ze zbyt małą ilością kalorii. Owszem efekty się pojawią. Mogą być nawet spektakularne. Bardzo szybko jednak – gdy skończycie dietę – kilogramy wrócą.

A co z tym cholesterolem?

To jest dopiero temat rzeka. Przez lata pojawiało się wiele koncepcji na temat tego czy go zawierają. A przede wszystkim czy jajka szkodzą. Obecnie funkcjonuje koncepcja, że nie musicie się ich obawiać. Jedzenie jajek nie podnosi cholesterolu (wybaczcie to uproszczenie, nie będę pisał o frakcjach lipidowych).

Oczywiście mówimy tutaj o rozsądnych ilościach. Zalecenia brzmią: trzy jajka tygodniowo. Jeśli jednak zjecie ich na święta nieco więcej (a pewnie tak będzie) to też nic się nie stanie:).

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.